آرشیو خرداد ماه 1400

اخبار تكنولوژي تاره ها

عجايب منظومه شمسي

۳ بازديد

يكي از عجايب بزرگ از دورترين نقطه منظومه شمسي ما، رفتار دو سياره اورانوس و نپتون است. اين دو با وجود داشتن شباهت‌هاي زياد، از لحاظ رفتاري بسيار با يكديگر متفاوت هستند. آيا مي‌دانيد دلايل اصلي تفاوت سيارات اورانوس و نپتون با يكديگر چيست؟

 

تفاوت سيارات اورانوس و نپتون

اولين تفاوت عمده اين دو سياره در زاويه مداري آن‌ها است. مانند كره زمين، بيشتر سيارات منظومه شمسي ما، اندكي روي محورهاي خود چرخيده و زاويه‌دار هستند. در نتيجه اين موضوع، يك قسمت از سياره در زمان‌هاي مختلف سال، به خورشيد نزديك‌تر مي‌شود كه دليل اصلي شكل‌گيري فصول مختلف نيز همين امر مي‌باشد. فصل‌ها در اورانوس و نپتون بسيار طولاني هستند كه حتي تا يك دهه ادامه پيدا مي‌كنند. تفاوت قابل توجه دو سياره در اين مورد مي‌باشد كه اورانوس به ميزاني افراطي كج شده و زاويه آن به حدي زياد است كه تقريبا روي يك طرف خود قرار مي‌گيرد. نويسنده مقاله «يوآخيم استادل» (Joachim Stadel) در توضيحات خود مي‌گويد:

اورانوس و قمرهاي اصلي آن در حدود 97 درجه به داخل صفحه خورشيدي كج شده و سياره به طور تاثيرپذيري از خورشيد به دور خود مي‌چرخد.

تفاوت ديگر در قمرهاي دو سياره است. در اورانوس، هم خود سياره و هم قمرهاي آن با زاويه يكساني كج شده‌اند كه نشان مي‌دهد آن‌ها نيز مانند كره زمين، تشكيل شده از يك ديسك هستند. بر خلاف اين امر، در نپتون، «تريتون» به عنوان بزرگ‌ترين قمر آن، با زاويه‌اي نسبت به خود سياره در مدار اطراف آن در گردش است. بدين معني كه اين ماه در جاي ديگري تشكيل و توسط گرانش نپتون به سمت سياره كشيده شده است.

شباهت‌هاي دو سياره

عكس بالا كه توسط وويجر 2 به ثبت رسيده است، تصوير سياره نپتون در سمت راست و سياره اورانوس در سمت چپ را نشان مي‌دهد. اگر چه هر دو سياره از لحاظ ظاهري شباهت‌هاي زيادي دارند، با اين حال به طور قابل توجهي از لحاظ رفتاري و ساختاري متفاوت هستند. اورانوس و نپتون از جرم مشابهي برخوردار بوده و ظاهر يكساني دارند. اين دو به ميزان مشابهي از خورشيد فاصله داشته و همچنين داراي شباهت‌هاي ديگري نيز هستند. با اين حال از لحاظ چرخش در مدار و چگونگي حركت ماه‌ها و قمرهاي مصنوعيشان به دور آن‌ها به طور چشمگيري با يكديگر تفاوت دارند.

دلايل اصلي تفاوت سيارات اورانوس و نپتون

اخيرا بر اساس مطالعات جديد، يك مقاله علمي نظريه‌اي را درباره اين سوال كه دلايل اصلي تفاوت سيارات اورانوس و نپتون با يكديگر چيست، مطرح مي‌كند. در پاسخ، اعتقاد بر اين است كه بروز دو واقعه مهم در زمان شكل‌گيري اين دو سياره، تاثير گسترده‌اي در وضعيت امروزي و تفاوت‌هايشان داشته‌اند. «كريستين راينهارت» (Christian Reinhardt)، نويسنده اصلي اين مقاله براي توضيح نظريه خود چنين عنوان مي‌كند:

عليرغم شباهت‌هاي ظاهري سيارات، تفاوت‌هاي چشمگيري بين اين دو سياره وجود دارد كه نياز به توضيح دارند.

مقاله حاضر مطرح مي‌كند كه تفاوت سيارات اورانوس و نپتون را مي‌توان با توجه به نحوه شكل‌گيري آن‌ها توضيح داد. هر دو اين سيارات در زمان آغاز شكل‌گيري، در شرايط مشابهي بوده‌اند؛ اما در گذر زمان، تحت تاثير عوامل متفاوتي قرار گرفته‌اند. محققان يك سري شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌اي در اين زمينه انجام داده و دريافتند كه به احتمال زياد علت كجي اورانوس اين باشد كه توسط يك شي بزرگ مورد اصابت قرار گرفته است. به طوري كه در نتيجه اين برخورد، سياره به يك سمت چرخانده شده اما فضاي داخلي آن تحت تاثير قرار نگرفته است. در مورد نپتون ولي شرايط متفاوت مي‌باشد. به نظر مي‌رسد كه اين سياره در معرض برخوردي قرار داشته كه باعث تاثيرگذاري بر قسمت‌هاي داخلي آن شده كه در نتيجه، گرما خيلي سريع‌تر از ساير سيارات از داخل به سطح سياره منتقل مي‌شود.

نتايج نظريه دلايل تفاوت سيارات اورانوس و نپتون

«راويت هلد» (Ravit Helled)، نويسنده همكار اين مقاله مي‌گويد:

ما به وضوح نشان مي‌دهيم كه يك مسير شكل‌گيري اوليه مشابه براي سيارات، مي‌تواند منجر به بروز دوگانگي در خواص اين سيارات بسيار جذاب خارجي شود.

كليه يافته‌هاي عنوان شده در اين مطلب، در مجله «اطلاعيه‌هاي ماهانه انجمن نجوم سلطنتي» (Monthly Notices of Royal Royal Astronomical Society) منتشر شده است.

جذب فضانورد ناسا

۱ بازديد

آيا شما هم مي‌خواهيد به فضا برويد؟ ناسا طي اقدامي جديد از افرادي كه علاقه‌مند به فضانوردي هستند براي پيوستن به اين مجموعه دعوت به همكاري كرده است

 

 

فراخوان جذب فضانورد ناسا

ناسا تا به امروز بيشتر تحقيقات فضايي خود در فضا را به طور فزاينده‌اي با اعتماد به ماشين‌هاي پيشرفته‌اي چون كاوشگرهاي فضايي، مدارگردها و سطح‌نشين‌ها انجام داده است. با اين حال، اين بدان معنا نيست كه به فضانوردان احتياجي ندارد. با توجه به ماموريت آينده‌گرايانه فرستادن انسان‌ها به ماه و در نهايت سكونت در مريخ، آژانس فضايي به تمامي كاشفان فضا و افراد علاقه‌مند كه بتوانند در اين مسير پروژه را ياري نمايند، نياز دارد. با توجه به اين نكته، ناسا بار ديگر خواستار پذيرش گروه جديدي از متقاضيان فضانوردي شده است كه شما نيز مي‌توانيد يكي از اين افراد باشيد. در ادامه شرايط فراخوان جذب فضانورد ناسا را مطالعه نماييد تا ببينيد كه آيا شما نيز صلاحيت لازم را داريد يا خير.

بيانيه مدير ناسا درباره فراخوان

«جيم بريدنستين» (Jim Bridenstine)، مدير ناسا در بيانيه‌اي اعلام كرد:

امسال، ما 20 سال حضور مستمر خود را در ايستگاه فضايي بين‌المللي در مدار زمين جشن مي‌گيريم و همچنين در آستانه اعزام اولين زن و مرد بعدي به ماه تا سال 2024 هستيم. در اين راستا، براي تعداد معدودي از زنان و مردان با استعداد ويژه و علاقه‌مند به حضور در مجموعه متنوع فضانوردان ما، يك فرصت استثنايي در تاريخ سفرهاي فضايي انساني ايجاد كرده‌ايم. ما از تمام آمريكايي‌هاي واجد شرايط مي‌پرسيم كه آيا آن‌ها مي‌توانند مواردي را كه مورد نياز ماست تا 2 مارس فراهم نمايند؟

شرايط فراخوان جذب فضانورد ناسا

با توجه به بالا بودن معيارهاي پذيرش در فراخوان جذب فضانورد ناسا، بايد بدانيد كه شرايط بسيار سختگيرانه‌اي در نظر گرفته شده است. از گروهي كه انسان‌ها را به فضا مي‌فرستند، چه انتظاري مي‌توان داشت؟! بياييد ببينيم كه «واجد شرايط» دقيقا به چه معناست؟ ناسا اصول اوليه شركت در اين فراخوان را بيان مي‌كند. شرايط اصلي مورد نياز ناسا شامل شهروندي ايالات متحده و مدرك كارشناسي ارشد در يك رشته STEM از جمله مهندسي، علوم زيستي، علوم فيزيكي، علوم رايانه يا رياضيات از يك موسسه معتبر است. شرط دريافت مدرك كارشناسي ارشد نيز مي‌تواند توسط موارد زير برآورده شود:

  • دو سال (36 ساعت ترمي دانشگاهي يا 54 ساعت كاري) فعاليت در جهت دريافت دكتري در زمينه‌هاي علمي، فناوري، مهندسي يا رياضي مرتبط
  • دكتري پزشكي كامل يا پزشك فوق تخصص پوكي استخوان
  • داوطلبان داراي مدارك تكميل شده يا مواردي كه تا پايان ژوئن 2021 به اتمام برسند
  • دارا بودن حداقل دو سال تجربه حرفه‌اي مرتبط مستمر با مدرك معتبر يا تجربه حداقل 1000 ساعت خلباني محلي با هواپيماهاي جت
  • قبولي كانديداهاي فضانورد در آزمون پرواز طولاني مدت با فضاپيماي ناسا

ثبت درخواست

متاسفانه با توجه به اين شرايط بسيار خاص و دشوار، اكثريت قريب به اتفاق ما جايي در ناسا نداريم. با اين حال هنوز هم افراد بااستعداد زيادي وجود دارند كه متناسب با اين لايحه هستند و ناسا به دنبال بهترين‌هاي ممكن براي پيوستن به گروه بعدي فضانوردان خود مي‌باشد. بريدنستين در اظهارات خود خاطرنشان كرد كه روند ثبت درخواست‌ها از دوم مارس آغاز مي‌شود. او در انتها افزود:

اگر فكر مي‌كنيد صلاحيت لازم براي پيوستن به تيم فضانوردي ما را داريد، درخواست خود را ثبت نماييد. براي شما آرزوي موفقيت داريم!

اينترنت در ايران

۴ بازديد

چند روزي است كه وضعيت اينترنت در كل كشور، بسياري را كلافه و خسته كرده است، وضعيتي كه سيكل وار هر از چند گاهي تكرار مي‎شود و موجبات سردرگمي فراواني مي‎شود، به ويژه افرادي كه كسب و كارشان با نت و فضاي مجازي است، در خبرها اما علل كندي يا قطعي اينترنت را مواردي غيرقابل كنترل ذكر شده كه به واقع اكثر اين علل نيز با واقعيت مطابقت دارند، اين موضوع بهانه‎اي شد تا باهم اوضاع كلي نت را در كشور بررسي كنيم و با هم ببينيم كشورمان در چه سطحي از سطوح است

 

بديهي است كه دنياي شتابان كنوني جاي توقف ندارد و اين توقف نكردن همگي بستگي به همان چيزي دارد كه تمامي كارهاي روزمره و اجتماعي و … را بدون كمترين خطر و زحمتي انجام مي‎دهد، بله اينترنت نقشي بي بديل و ناتكراري در فضاي دنيا ايفا مي‎كند، حتي ديگر تلويزيون‎هاي معمولي هم به مرور از دسترس خارج مي‎شوند و تنها تلويزيون اينترنتي قد به پا مي‎كند، مكالمه و ديدن تصاوير و گوش دادن به موزيك هم ديگر اينترنتي شده، پس جاي ترديدي ندارد كه بايد سرعت نت كشور بهبود پيدا كند تا بتوانيم خود را نه شايد هم سطح، اما نزديك به علوم پيشرفته دَوَل پيشرفته غربي از نظر تكنولوژي كنيم.

 

 

نسل اول اينترنت در ايران

اينترنت ديال آپ نسل اوليه آن چيزي بود كه دهه شصتي‎ها و حتي پنجاهي‎ها با آن خود را به روز مي‎كردند، مرسوم نبود آن همه دم دستگاه و پيچيدگي و خريدن كارت و صداي هش خش و هزار مكافات ديگر در خانه‎اي وجود داشته باشد، اما عشاقي هم بودند كه په همه چيز را به خود مي‎ماليدند و از ذره لذت آن اينترنت بي نهايت استفاده مي‎كردند، هنوز در گوشه كنارمان كارت‎ها و مودم‎هاي ديال آپ را هر از چند گاهي مي‎بينيم و از كجا به كجا رسيدنمان را مرور مي‎كنيم، اما با همه اين اوصاف از آن زمان گذر كرديم و طبيعي بود كه براي استارت زدن و ساختن زيرساخت‎هاي اينترنت در كشور خورده‎اي به سرعت و حجم‎ها نيز گرفته نشود.

 

 

نسل‎هاي بعدي چه خواهند داشت؟

پس از ديال آپ adsl وارد بازار كشور شد، گرچه اين نوع نت با هياهو و تبلبغات گسترده‎اي همراه بود اما هرگز نتوانست ميل كاربران را ارضا كند و به تقريب شكست خورد، اما فورا و پس از مدت كوتاهي پروژه adsl2 كليد خورد تا هم جبران كند، همه اشكالات adsl1 را هم نياز كشور را برطرف كند، مشخصا اين نوع اينترنت توانست به طور چشمگيري كاربران را با خود همراه كند و تا به امروز نيز در سطح كشور رواجي قابل قبولي دارد.

اما پس از سال‎ها از آن سال‎ها و طبق آماري كه مدتي پيش توسط وزارت ارتباطات منتشر شد، كاربران اينترنت ثابت كه شامل adsl و ديال آپ و … مي‎شود، كاهشي چشمگيري داشته و به مرز ده ميليون كاربر رسيده است، همه اين‎ها دليلي جز رفتن مردم به سمت و سوي تلفن و اينترنت همراه نداشته و ندارد، آمار دقيق اينترنت در ايران به اين شرح است: ٧١ميليون و ٢۴٩هزار و ۶٠١ كل كاربران نت در ايران است كه از اين تعداد ۶١ ميليون و ٢١۴هزار و ٣٢٩ نفر از اينترنت سيار و تنها ١٠ميليون و ٣۵هزار و ٢٧٢نفر از اينترنت ثابت بهره مي‎گيرند.

 

سرعت اينترنت در ايران

اما در مبحث اصلي بايد گفت كه طبق آمار رسمي منتشر شده از موسسه معتبر آكاماي تكنولوژي، سرعت نت در ايران نصف ميانگين جهاني است، كه بدون شك بازخورد منفي خود را به جاي گذاشته و مي‎گذارد، ميانگين سرعت جهاني اما ۷.۲ مگابايت بر ثانيه است كه طبق همين ميانگين نيز كره جنوبي در رتبه نخست قرار دارد، كشورمان ايران نيز در رتبه ۱۰۷ دنيا با سرعت ۴.۷ مگابايت بر ثانيه قرار دارد، اما عملكرد چند مدت گذشته وزارت ارتباطات به خوبي نويد بخش آن است كه مشكلت اينترنت كشور در حال مرتفع شدن است و به نظر بزودي شاهد جهش بهتري در اين نوع فضا و كسب و كارهاي مرتبط خواهيم بود.

اينترنت اپراتورهاي تلفن همراه

در بين اپراتورهاي تلفن همراه نيز همراه اول بيش از ۶۰ درصد از كاربران اينترنت همراه را به خود اختصاص داده و ايرانسل نيز با درصدي بيش ۳۶ درصد در رتبه دوم قرار دارد، رايتل نيز بيش از ۳ درصد و نيم از كاربران را با خود به همراه دارد؛ يك نكته بسيار جالب از آمارهاي رسمي اين است كه درصد استفاده كننده كاربران از اينترنت 2G يا همان نسل دوم بسيار بيشتر از كاربران اينترنت از 3G و 4G نسل سوم و چهارم است.

 

علائم مندرج در بالاي تلفن همراه

شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه علائمي ٣G، E، G و ۴G چه مضاميني دارند كه در نوار بالاي تلفن هوشمند درج مي‎شوند؛ علامت G نشان دهنده نسل دوم و سرعت حداكثر نت به ميزان ۱۴ كيلوبايت بر ثانيه است، علامت E نيز از نسل ۲.۵ است و معادل حداكثر اينترنت ۴۸ بايت بر ثانيه است، اما نسل سوم اينترنت با همان 3G نشان دهنده حداكثر اينترنت ۳۹۵ كيلوبايت بر ثانيه است، نسل چهارم نيز يا همان 4G نشان ميدهد كه اينترنت شما حداكثر ۵.۳۷ مگابايت بر ثانيه است، علامت H نيز حداكثر 1.75 مگابايت بر ثانيه است، و در آخر نيز علامت H+ حداكثر نت 21 مگابايت بر ثانيه است